måndag 5 september 2011

Laufmasche Wien

När vi åkte till Wien var jag ju tvungen att kolla om det fanns några roliga garnaffärer, vilket det naturligtvis gjorde. Jag valde ut en som hade ett lite annorlunda sortiment och dessutom en egen grupp på Ravelry där de lovade att personalen i affären pratade engelska. Perfekt för mig som inte kan ett endaste ord tyska (okej då, jag kan några som danke, bitte osv. men de kommer jag ingenstans med)


Butiken var inte så stor och vid första anblicken ser det ut som om det inte finns så mycket garn heller. Men oj så fel jag hade. De har nämligen bara ett nystan av varje framme och inte hela paket som vi har i Sverige.

Sen blev jag jättesugen på att slå mig ner och ta fram stickningen i deras coola soffhörna men det får bli en annan gång.
Tjejerna i butiken var supertrevliga och härliga "sticknördar" om ni förstår vad jag menar. En av dem stickade vantar i 2-ändsstickning!   

Köpte jag något då? Har påven konstig hatt? Självklart, blev det lite shopping. De hade ett garnmärke som jag inte sett eller hört talas om förut - ITO, japanskt garn i lite annorlunda blandningar. Så det blev först garn till den här koftan.

ITO Tetsu, en blandning av silke och rostfritt stål. Man stickar med två trådar samtidigt och resultatet är så coolt. De här färgerna blev det:

Sen hittade jag ITO Urugami, som består av ull och papper,
som jag tänkte blanda med ITO Kinu som är ett tweedigt silkegarn och sticka en sjal av nåt slag. En Annis kanske?

Sist men inte minst hittade jag ett garn som växtfärgats i Österrike av KarlaA.

Organic Merino 2ply som är supermjuk och mycket snyggare i verkligheten. (varför är det så svårt att fota röda nyanser?)

Som ni kan se så blev det en del till lagret/samlingen men vintern är lång och jag tänker fortsätta leva i villfarelsen att jag kommer hinna sticka massor när jag är mammaledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar